NL - Nederlands EUR
Je winkelwagen ×
Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Ski advies

Ski advies OutdoorXL Scroll

Ski's kopen

Ski’s worden tegenwoordig specifiek gemaakt voor het terrein waarin ze gebruikt worden. Ski je voornamelijk op de piste, dan heb je keuze uit: Raceski’s , Pistechargers, Performance ski’s en Comfort ski’s. Zoek je een wat bredere ski dan zijn er de Allmountain Frontside modellen. Ga je af en toe buiten de piste, of wil je dit leren, dan kijk je bij de Allmountain Backside modellen. De fanatieke off piste skiërs vinden een ski bij de Freeride modellen en tot slot zijn er Toerski’s voor mensen die echt veel omhoog lopen of huttentochten maken.

Pisteski's

De pisteski’s noemt men vaak ‘carveski’s. Het zijn inderdaad ski’s die over het algemeen goed kunnen carven. Er zijn tegenwoordig echter maar weinig ski’s die niet kunnen carven: Allmountain modellen kunnen dat ook erg goed en zelfs met de meeste Freeride ski’s kun je wel een ruime gesneden bocht maken. De pisteski’s zijn relatief smal, hebben daardoor grip en een snelle ‘kantenwissel’. Pisteski’s zijn er in vele soorten, van Comfort modellen voor de rustige skiër tot en met Raceski’s voor de cracks. Alle soorten ski’s zijn er zowel in heren- als in een damesmodellen.

Raceski's

De Raceski’s vallen uiteen in FIS modellen en Pisterace. De FIS modellen voldoen aan eisen voor internationale wedstrijden en zijn er voor de echte wedstrijdskiërs. De Pisterace ski’s zijn topmodellen voor goede skiërs die van een snelle ski houden, maar ze voldoen niet aan de FIS eisen. Er zijn Slalom (SL) en Reuzenslalom (RS) modellen: Reuzenslalom is wat meer allround en houdt van ruime bochten en Slalom ski’s houden juist van korte carvebochten en bieden veel carvesensatie.

Pistechargers

De Pistechargers zijn bredere uitvoeringen van topski’s. Daardoor zijn ze vergevingsgezinder, zonder aan stabiliteit en grip in te boeten. Voorbeelden zijn de Atomic X9 Wide, een bredere versie van de befaamde X9 en de Salomon S/Force Bold wat een bredere versie is van de S/Force 11 (die alweer breder was dan de S/Max 11). Fantastische ski’s voor de vergevorderde pisteskiër die houdt van een lekker tempo. Een skiër die wel wil carven, maar af en toe ook niet. Die soms de teugels loslaat, naar beneden knalt en dan een betrouwbare ski tot zijn beschikking wil hebben. Maar die het er soms ook lekker van neemt. Voor goede skiërs die niet de hele dag op hun tenen willen lopen!

Performance

De Performance ski’s zijn sportski’s. Voor de skiër die wel sportief is en graag carvet, maar die geen raceski wil. Of daar nog (net?) niet aan toe is. Een voorbeeld is de G7 van Atomic ten opzichte van hun Raceski de G9; ze lijken heel erg op elkaar maar er zit minder ‘gif’ in. De karakteristieke demper van de G9 ontbreekt bijvoorbeeld bij de G7. Dankzij dit soort verschillen is de prijsklasse van de Performance ski’s ook gunstiger dan bij de absolute topmodellen. Er zijn modellen die veel gelijkenis vertonen met de Slalom Raceski’s (meestal herkenbaar aan de toevoeging S of SL), maar ook modellen die juist op de Reuzenslalom raceski’s lijken (meestal herkenbaar aan de toevoeging G of GS). En er zijn modellen die er tussenin zitten, het is geen Slalom en ook geen Reuzenslalom, deze ski’s hebben vaak een toevoeging als X, SC, of iets dergelijks. Onder de Performance ski’s vind je ook de All Condition Performance ski’s: kijk voor een beschrijving van deze modellen bij Allmountain Frontside.

Allmountain

De allmountainski’s zijn breder dan de pisteski’s, denk daarbij aan 76 mm en meer onder de binding, en ze zijn ook breder inzetbaar. Ze draaien makkelijk, zijn stabiel en helpen je als de piste niet meer in perfecte staat verkeert. Denk daarbij aan hobbels met verse sneeuw die zich in de loop van de dag vormen, of natte sneeuw in het voorjaar. Allmountainski’s zijn er, net als de pisteski’s, voor ieder skiniveau. Ze hebben geen extreme radius, grofweg ergens tussen de 14 en 17 meter. Deze categorie kan zich verheugen in een grote populariteit, vooral bij de fabrikanten. Daardoor is het een beetje een ‘vergaarbak’ geworden en daarom hebben we deze categorie in aparte groepen onderverdeeld: Allmountain Frontside en Allmountain Backside.

Allmountain Frontside

De Allmountain Frontside modellen zijn weliswaar bredere ski’s maar de sterke punten liggen duidelijk bij het gebruik op de piste. De Allmountain Frontside Sportmodellen richten zich op de sportieve skiër; ze houden van wat hoger tempo en zijn heel stabiel. Je treft hier onder andere bredere versies van Performance modellen aan, zoals de Atomic Redster X7 WB (Wide Body) tegenover de ‘gewone’ Atomic Redster X7. Carven op tempo en stabiliteit zijn de speerpunten van deze categorie. De Allmountain Frontside Comfortmodellen zijn er voor de ervaren skiërs waarvoor bedieningsgemak belangrijker is dan snelheid. Ze draaien makkelijk, zijn vergevingsgezind voor technische foutjes van de skiër en geven vertrouwen. Deze modellen steken bovendien een helpende hand toe wanneer de piste slechter wordt.

Allmountain Backside

De Allmountain Backside modellen zijn gemaakt voor mensen die ook af en toe buiten de piste hun bochtjes willen maken, of die dat willen leren. Ze zijn breder dan de Allmountain Frontside ski’s ongeveer 90-100 millimeter onder de binding. Het zijn echte ‘one quiver’ of ’50-50’ ski’s: ze zijn even goed op als buiten de piste. Ze hebben meestal een duidelijke rockerconstructie en de buiglijn (‘flex’)  is perfect voor zachtere sneeuwsoorten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet geschikt zijn voor het maken van lekkere carvebochten op de piste! Dat kunnen ze zeker ook, maar wel met ruimere bochten dan de smallere Allmountain Frontside Sportski’s. De radius ligt meestal rond de 16-18 meter, wat op de piste ruimere carvebochten en vergevingsgezindheid betekent. Ze presteren bovendien veel beter buiten de piste dan de Allmountain Frontside! De Allmountain Backside Freeride ski’s zijn nog breder: ze zijn ongeveer 100-110 mm breed onder de binding. Dit zijn de ski’s voor sportieve, goede skiërs die veel en graag buiten de piste afdalen. Op tempo presteren ze prima op de piste in ruime en lange bochten. De ski’s in deze categorie komen overeen met de Freeride 100 mm+ modellen.

Freeride

De Freerideski’s zijn de breedste dames en heren ski's van de collectie; ze zijn breder dan 90 mm onder de binding en de sky is de limit, maar met 125 mm houdt het meestal wel op. Deze ski’s zijn bedoeld voor ervaren skiërs die veel buiten de piste (willen) afdalen. Op de piste lenen ze zich het beste voor middellange en lange bochten; korte bochten vereisen een goede skitechniek. Ze hebben een flinke rockerconstructie, een buiglijn (‘flex’) voor zachte sneeuwsoorten en ze zijn enorm stabiel.

Skiërs die aan hun eerste avonturen buiten de piste beginnen en/of dit willen leren, kiezen het beste voor een Allmountain Backside model met een breedte van 90-100 mm onder de binding.

Bij de fanatieke freeriders zien we dat de Freeride 100+ modellen, met een breedte van 100 tot 110 mm onder de binding, heel populair zijn. Ze bieden voldoende bedieningsgemak en performance op de piste, zonder dat je al te veel drijfvermogen (‘float’) inlevert in de diepe sneeuw. Het zijn hele stabiele ski’s voor goede skiërs.

De Freeride Lightweight ski’s zijn (je raadt het al) lichtgewicht versies van freeridemodellen. Het is echt ongelofelijk hoe licht ze zulke brede ski’s kunnen maken tegenwoordig! De breedtes variëren van 90 tot 108 mm onder de binding. Lichtgewicht modellen hebben een aantal voordelen. Ten eerste is het omhoog lopen met stijgvellen veel langer vol te houden. Daardoor komen er meer en mooiere afdalingen binnen handbereik. Anderzijds zijn lichtgewicht ski’s minder belastend voor gewrichten (bijvoorbeeld voor mensen met blessures) en spaart het ook met afdalen veel energie. Dat laatste wordt nog weleens over het hoofd gezien. Juist bij deze brede categorie is gewichtsbesparing interessant omdat sommige ‘gewone’ Freeride ski’s echt zwaar zijn.

De Deep Powder modellen kun je wel gebruiken op een piste, maar daar zijn ze zeker niet voor ontworpen. Ze mikken op afdalingen met veel diepe sneeuw. Met hun breedte van ver boven de 110 mm onder de binding hebben ze een ongekend drijfvermogen (‘float’).

Toerski's

Toerski’s zijn er in soorten en maten. Kort door de bocht kun je ze onderverdelen in drie soorten: Toer Race ski’s zijn extreem lichtgewicht en de nadruk ligt op het zo snel mogelijk omhoog lopen. Ze zijn zeer smal en ze zijn eigenlijk ontworpen voor deelname aan toerskiwedstrijden.

De Toer Classic modellen zijn iets breder en zwaarder en bij uitstek geschikt voor het maken van huttentochten, zoals de beroemde Haute Route. Ze lopen weliswaar niet zo snel omhoog als de racemodellen, maar bieden meer gemak en plezier tijdens de afdalingen. Niet alleen in mooie poedersneeuw, maar ook als de condities niet zo goed zijn. Vooral de demping is heel veel beter.

Bij de Toer Freeride modellen kom je de ski’s uit de Freeride Lightweight klasse tegen. Moderne materialen maken het mogelijk om ook goede brede ski’s te maken die toch licht van gewicht zijn. Je treft ze dan ook steeds vaker aan in het skirek van de berghutten! Bij deze ski’s staat het afdaalplezier voorop. Ze zijn breder dan veel Toer Classic modellen, maar het gewicht blijft binnen de perken. Hoe breed, en dus hoe zwaar, je acceptabel vindt is een persoonlijke afweging. Het hangt van je ambities, de geplande projecten en niet in de laatste plaats van je fitheid af.

Freestyle

De Freestyle ski’s kenmerken zich door de oplopende achterkant en daar komt de naam ‘twintip’ ook vandaan: freestyle ski’s hebben als het ware twee voorkanten. Er zijn twee verschillende ontwerpen van twintip: de ‘True Twins’ en de ‘Directional Twins’. Bij de True Twins is de ski in zijn geometrie (het verloop van de breedte van een ski) symmetrisch ten opzichte van het midden van de ski. De voorkant is dus even breed als de achterkant. Bij dit type Freestyle ski wordt de binding ook precies in het midden van de ski (‘true center’) gemonteerd. Het voordeel van deze bouwwijze en montage is dat de ski bij sprongen perfect in balans is en met switch rijden dezelfde eigenschappen heeft als met voorwaarts afdalen.

Directional Twins zijn meer gebouwd als een ‘normale’ ski: de voorkant is breder dan de achterkant en de binding staat in principe iets achter het midden gemonteerd. Wel worden meestal meerdere montagepunten aangegeven op de ski, waarvan ‘true center’ (het echte midden van de ski) ook een optie is. Welk montagepunt gekozen wordt hangt van de voorkeuren van de skiër af. Directional twins hebben betere stabiliteit en carvekwaliteiten op de piste.

Deep Powder

De Deep Powder modellen hebben maar één ding op het oog: afdalen door bodemloos diepe poeder. En dat bij voorkeur op flinke snelheid in ruime bochten. Verwacht dus niet dat je met alle Deep Powder modellen lekker door de poeder kunt ‘wedelen’. Met hun breedte van ver boven de 110 mm onder de binding hebben ze een ongekend drijfvermogen (‘float’). Je kunt de Deep Powder modellen wel gebruiken op een piste, maar daar zijn ze zeker niet voor ontworpen. Carven gaat marginaal en alleen in hele lange bochten, de grip is matig, maar geslipte bochten sturen gaat goed.

Wat is de juiste skilengte?

De juiste skilengte hangt af van het soort ski! Des te korter de radius van de ski, des te korter ook de ski. Een slalomski (radius 11-12 m.) kan wel 15-20 centimeter korter zijn dan de lichaamslengte van de skiër. Maar voor een freerideski (radius 18-20 m.) is lichaamslengte of zelfs iets langer helemaal niet raar. Alle andere ski’s zitten daar tussenin. Voor een sportski is 10-15 centimeter onder lichaamslengte een prima uitgangspunt, voor een allmountainski 5-15 centimeter. Het belangrijkste is eigenlijk het gewicht van de skiër; dat bepaalt immers welke krachten op een ski worden uitgeoefend. Een lichtere persoon kan met een kortere ski toe, dan een zwaardere persoon. Hierbij gaan we uit van de ‘standaardgewichten’ van 60 kg voor dames en 80 kg voor heren.

Ski eigenschappen

Er zijn heel veel aspecten die de eigenschappen van een ski bepalen: de gebruikte materialen, de bouwwijze, etc. Teveel om op te noemen, maar een paar aspecten springen in het oog. Bij de pisteski’s is de radius bijvoorbeeld heel belangrijk en bij de Freeride ski’s juist de flex en de float. En natuurlijk de magische term van de laatste jaren de ‘rocker’. Hoe zit het eigenlijk met de breedte van de ski’s en wat is de juiste skilengte? In onze SkiWiki en op onze adviespagina's over skiën vind je in detail uitgelegd hoe dit alles in elkaar zit en welke invloed het heeft op de karakter van een ski.

OutdoorXL geeft advies

Er zit veel techniek in ski’s en er valt nog veel meer over te vertellen. Het beste gaat dat natuurlijk in een persoonlijk gesprek in de winkel met één van onze specialisten. Je bent voor het beste advies van harte welkom bij OutdoorXL in onze winkel in Barendrecht.

Bekijk ons ski aanbod